Tursunov Elmurad Ergashovich |
Qoraqalpog'iston Respublikasi Adliya vaziri |
|
Маnzil: |
230102, Nukus shahri,
To’rtkul guzari 59 uy |
|
Теlefon: |
55 101 97 32 |
|
E-mail: |
adillik.kr@exat.uz |
|
Qabul кunlari: |
Seshanba
kuni soat 15:00 - 17:00 |
|
Qoraqalpog'iston Respublikasi Adliya
vazirining Birinchi o'rinbosari |
|
Маnzil: |
230102, Nukus shahri,
To’rtkul guzari 59 uy |
|
Теlefon: |
0 (361) 223-95-11 |
|
E-mail: |
adillik.kr@exat.uz |
|
Qabul кunlari: |
Chorshanba,soat 15:00 - 17:00 |
Qoraqalpog'iston Respublikasi Adliya vazirligi
O`zbekiston
Respublikasi Adliya vazirligi (keyingi o`rinlarda matnda Vazirlik deb
yuritiladi) davlat boshqaruvi organi hisoblanadi.
O`zbekiston Respublikasi Adliya vaziri o`z maqomiga ko`ra O`zbekiston
Respublikasi Vazirlar Mahkamasi tarkibiga kiradi.
Adliya vazirligi O`zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasiga, qonun
hujjatlarida nazarda tutilgan faoliyatning alohida masalalari bo`yicha —
bevosita O`zbekiston Respublikasi Prezidentiga bo`ysunadi.
Vazirlik tizimiga Vazirlik markaziy apparati, Qoraqalpog`iston
Respublikasi Adliya vazirligi, viloyatlar va Toshkent shahar adliya
boshqarmalari, O`zbekiston Respublikasi Adliya vazirligi huzuridagi Sud
qarorlarini ijro etish, sudlar faoliyatini moddiy-texnika jihatidan va
moliyaviy ta`minlash departamenti, boshqa adliya organlari va muassasalari
kiradi (keyingi o`rinlarda matnda adliya organlari va muassasalari deb
yuritiladi).
Adliya organlari va muassasalari mahalliy davlat hokimiyati organlaridan
mustaqildir va bevosita Vazirlikka bo`ysunadi.
Vazirlik o`z faoliyatida O`zbekiston Respublikasining Konstitutsiyasi va
qonunlariga, O`zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi palatalarining qarorlari,
O`zbekiston Respublikasi Prezidentining farmonlari, qarorlari va
farmoyishlariga, O`zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining qarorlari va
farmoyishlariga, shuningdek mazkur Nizomga amal qiladi.
Adliya organlari va muassasalarini moddiy-texnik ta`minlash Vazirlikka
ajratiladigan mablag`lar doirasida O`zbekiston Respublikasi Davlat byudjeti va
Sudlar va adliya organlarini rivojlantirish jamg`armasi mablag`lari, shuningdek
qonun hujjatlarida taqiqlanmagan boshqa mablag`lar hisobidan amalga oshiriladi.
O`zbekiston Respublikasi Adliya vazirligining markaziy apparati,
Qoraqalpog`iston Respublikasi Adliya vazirligi va viloyatlar hamda Toshkent
shahar adliya boshqarmalarining boshqaruv xodimlari mehnatiga haq to`lash
Davlat byudjeti mablag`lari hisobidan amalga oshiriladi.
Vazirlik o`z faoliyatini boshqa davlat boshqaruvi organlari, mahalliy davlat
hokimiyati organlari, huquqni muhofaza qiluvchi va nazorat tuzilmalari hamda
boshqa tashkilotlar bilan o`zaro hamkorlikda amalga oshiradi.
Adliya organlari va muassasalari yuridik shaxs hisoblanadi, O`zbekiston
Respublikasining Davlat gerbi tasvirlangan va o`z nomi yozilgan muhrga egadir.
Quyidagilar Vazirlikning asosiy vazifalari va
faoliyat yo`nalishlari hisoblanadi:
fuqarolarning konstitutsiyaviy huquq va erkinliklarini ishonchli himoya
qilishni, qonun ustuvorligini ta`minlashga yo`naltirilgan jamiyat va davlat
qurilishi sohasida norma ijodkorligi va huquqni qo`llash amaliyoti sohasida
yagona davlat siyosatini izchil amalga oshirish;
davlat hokimiyati va boshqaruvi organlari, huquqni muhofaza qiluvchi va nazorat
tuzilmalarining norma ijodkorligi faoliyatini tizimli tahlil qilishni tashkillashtirish,
ular tomonidan kiritiladigan yoki qabul qilinadigan qonun hujjatlari va boshqa
hujjatlar loyihalarining O`zbekiston Respublikasining Konstitutsiyasi, qonun
hujjatlariga, mamlakatda olib borilayotgan islohotlarning maqsad va
vazifalariga, shuningdek qonunchilik texnikasi qoidalariga muvofiqligini
aniqlash yuzasidan har tomonlama ekspertizani amalga oshirish; amaldagi qonun
hujjatlarida «oq dog`lar»ni, shuningdek davlat hokimiyati va boshqaruvi
tizimida korruptsiyaning kelib chiqishiga, boshqa huquqbuzarliklar sodir
etilishiga sharoit yaratayotgan qoidalar va normalarni aniqlash;
fuqarolik jamiyati institutlarining har tomonlama rivojlanishini, ularning
aholining turli qatlamlari huquqlari va manfaatlarini himoya qilishda,
mamlakatni demokratik yangilash va modernizatsiyalashda faol ishtirokini
huquqiy ta`minlashga yo`naltirilgan chora-tadbirlarni amalga oshirish;
O`zbekiston Respublikasining Konstitutsiyasi, qonunlari va xalqaro
shartnomalarida mustahkamlangan inson huquqlari va erkinliklarini himoya
qilishni ta`minlash;
nodavlat notijorat tashkilotlari faoliyat ko`rsatishining qonuniyligini,
tashkiliy-huquqiy asoslarini takomillashtirishni ta`minlash; mamlakatda
ro`yxatdan o`tgan xalqaro va xorijiy nodavlat notijorat tashkilotlari
faoliyatida qonun hujjatlari talablariga rioya etilishi ustidan tizimli
monitoring o`tkazish;
jamiyatda aholining huquqiy ongini, huquqiy madaniyatni oshirishga va
qonuniylikni mustahkamlashga yo`naltirilgan davlat organlari, jamoat
birlashmalarining huquqiy targ`ibot va ma`rifat sohasidagi ishlarini samarali
muvofiqlashtirishni amalga oshirish;
sudlar faoliyatini har tomonlama moddiy-texnikaviy va moliyaviy ta`minlash, sud
hujjatlarining so`zsiz ijro etilishiga, sud hokimiyatining mustaqilligini
yanada mustahkamlashga yo`naltirilgan davlat siyosatini, tashkiliy-huquqiy
chora-tadbirlarni amalga oshirish;
notariat, advokatura, FHDYo organlari hamda fuqarolar va yuridik shaxslarga
huquqiy xizmat ko`rsatuvchi boshqa tuzilmalar faoliyatining samaradorligini
oshirishga yo`naltirilgan davlat tomonidan tartibga solish tizimini izchil
takomillashtirib borish;
bozor islohotlarini chuqurlashtirishning normativ-huquqiy bazasini yanada
takomillashtirish bo`yicha chora-tadbirlarni amalga oshirish, kichik biznes,
xususiy tadbirkorlik sub`ektlarining, xorijiy investorlar va xorijiy
investitsiyalar ishtirokidagi korxonalarning huquqlari va qonuniy manfaatlarini
ishonchli himoya qilinishini ta`minlash, bu sohada byurokratik to`siq va
g`ovlarni yaratishga yo`l qo`ymaslik;
shartnomaviy-huquqiy intizomni mustahkamlash, shartnomalarni, eng avvalo
qishloq xo`jaligi ishlab chiqarish sohasida shartnomalarni tuzish va bajarishda
xo`jalik yurituvchi sub`ektlarga amaliy huquqiy yordam ko`rsatish bo`yicha
kompleks chora-tadbirlarni ishlab chiqish va amalga oshirish;
tegishli davlat organlari bilan birgalikda xalqaro-huquqiy munosabatlar
sohasida O`zbekiston Respublikasi manfaatlarining samarali huquqiy himoya
qilinishini ta`minlash;
davlat va jamiyat qurilishi sohasini demokratlashtirishning zamonaviy talablari
va jarayonlarini hisobga olgan holda huquqshunos kadrlarni tayyorlash, qayta
tayyorlash, ularning malakasini oshirish bo`yicha faoliyatni nazorat qilish va
muvofiqlashtirish;
Vazirlik o`ziga yuklangan vazifalarni bajarish uchun quyidagi funktsiyalarni
amalga oshiradi:
Norma ijodkorligi va huquqni qo`llash amaliyoti sohasida yagona davlat
siyosatini izchil amalga oshirish sohasida:
a) qonunlar va boshqa normativ-huquqiy hujjatlar loyihalarini tayyorlash va
huquqiy ekspertizadan o`tkazish sohasida:
davlat boshqaruvi organlari, mahalliy davlat hokimiyati organlarining norma
ijodkorligi masalalari bo`yicha faoliyatini muvofiqlashtiradi va ularga uslubiy
rahbarlikni amalga oshiradi;
norma ijodkorligi faoliyatini takomillashtirishning ustuvor yo`nalishlari
bo`yicha takliflar ishlab chiqadi, ularning amalga oshirilishini ta`minlaydi;
O`zbekiston Respublikasi Prezidenti, O`zbekiston Respublikasi Vazirlar
Mahkamasining topshiriqlari bo`yicha va o`z tashabbusiga ko`ra qonunlar va
boshqa normativ-huquqiy hujjatlar loyihalarini ishlab chiqadi va ularni ko`rib
chiqish uchun belgilangan tartibda kiritadi;
davlat boshqaruvi organlari tomonidan qonun loyihalarini tayyorlashning
zarurligi masalalari bo`yicha oldindan kelishishni amalga oshiradi;
qonunlar va boshqa normativ-huquqiy hujjatlar loyihalarini ularning O`zbekiston
Respublikasining Konstitutsiyasi, qonun hujjatlariga, mamlakatda olib
borilayotgan islohotlarning maqsad va vazifalariga, shuningdek qonunchilik
texnikasi qoidalariga muvofiqligini aniqlash yuzasidan tahlil qiladi va huquqiy
ekspertizadan o`tkazadi;
qonunlar va boshqa normativ-huquqiy hujjatlar loyihalarini ularda davlat
hokimiyati va boshqaruvi organlari tizimida korruptsiyaning kelib chiqishiga,
boshqa huquqbuzarliklar sodir etilishiga sharoit yaratib beradigan, shuningdek
tadbirkorlik sub`ektlari uchun ortiqcha ma`muriy va boshqa cheklovlarni joriy
qiladigan qoida va normalarni, tadbirkorlik sub`ektlarida asossiz xarajatlarni
vujudga keltiruvchi qoidalarni aniqlash yuzasidan tahlil qiladi;
davlat boshqaruvi organlari, mahalliy davlat hokimiyati organlari, huquqni
muhofaza qiluvchi va nazorat tuzilmalarining norma ijodkorligi faoliyatini
monitoring va tahlil qilishni amalga oshiradi;
qonun hujjatlarini O`zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi va qonunlariga
muvofiqlashtirish, huquqiy tartibga solishning tizimliligi va yaxlitligini
ta`minlash, qonunchilikdagi «oq dog`lar»ni bartaraf qilish to`g`risida
takliflar ishlab chiqadi, qonun hujjatlarini takomillashtirishga doir
takliflarni tahlil qiladi va umumlashtiradi hamda ularni ko`rib chiqish uchun
O`zbekiston Respublikasi Prezidenti va O`zbekiston Respublikasi Hukumatiga
taqdim qiladi, qonun hujjatlarini kodekslashtirish bo`yicha ishlarni olib
boradi;
davlat boshqaruvi organlari va mahalliy davlat hokimiyati organlarining
normativ-huquqiy hujjatlari loyihalarini tayyorlash va huquqiy ekspertizadan
o`tkazish bo`yicha uslubiy ko`rsatmalarni tasdiqlaydi;
O`zbekiston Respublikasi Oliy Majlisining palatalari, ularning kengashlari,
qo`mitalari va komissiyalari bilan qonunchilik faoliyatini takomillashtirish
masalalari bo`yicha doimiy amaliy aloqada bo`ladi;
b) idoraviy norma ijodkorligi sohasida:
vazirliklar, davlat qo`mitalari va idoralarning normativ-huquqiy hujjatlarini
davlat ro`yxatidan o`tkazadi;
vazirliklar, davlat qo`mitalari va idoralarning huquqiy hujjatlarini davlat
ro`yxatidan o`tkazilishi lozim bo`lmagan hujjatlar toifasiga kiritish haqida
qarorlar qabul qiladi;
idoraviy normativ-huquqiy hujjatlarning davlat reestrini yuritadi;
vazirliklar, davlat qo`mitalari, idoralarning normativ-huquqiy hujjatlarni
qabul qilish, davlat ro`yxatidan o`tkazish, e`lon qilish va manfaatdor shaxslar
e`tiboriga etkazishning belgilangan tartibini bajarish bo`yicha ishini nazorat
qiladi;
vazirliklar, davlat qo`mitalari va idoralarning normativ-huquqiy hujjatlarini
davlat ro`yxatidan o`tkazishning ahvoli to`g`risida jamoatchilikni xabardor
qilib turadi;
v) mahalliy davlat hokimiyati organlarining norma ijodkorligi sohasida:
mahalliy davlat hokimiyati organlarining normativ-huquqiy hujjatlari
loyihalarini huquqiy ekspertizadan o`tkazadi;
mahalliy davlat hokimiyati organlari tomonidan qabul qilinadigan
normativ-huquqiy hujjatlarni qabul qilish, e`lon qilish va manfaatdor shaxslar
e`tiboriga etkazishning belgilangan tartibiga rioya qilinishi ustidan nazoratni
amalga oshiradi;
g) qonunchilikni tizimlashtirish sohasida:
O`zbekiston Respublikasining normativ-huquqiy hujjatlarini davlat hisobiga
oladi va qonun hujjatlarini turkumlashtirish ishlarini olib boradi;
O`zbekiston Respublikasining qonunlari, O`zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi
palatalarining qarorlari, O`zbekiston Respublikasi Prezidentining farmonlari,
qarorlari va farmoyishlari, O`zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining
qarorlari va farmoyishlari, vazirliklari, davlat qo`mitalari va idoralari,
mahalliy davlat hokimiyati organlarining normativ-huquqiy hujjatlarining
nazorat nusxalarini yuritadi;
O`zbekiston Respublikasining normativ-huquqiy hujjatlari bankini (fondini)
shakllantiradi;
Qonunchilik tarmoqlari umumhuquqiy klassifikatorini tasdiqlaydi,
normativ-huquqiy hujjatlarga klassifikator asosida kodlar beradi;
davlat boshqaruvi organlari va mahalliy davlat hokimiyati organlarida qonun
hujjatlarining turkumlashtirilgan hisobini yuritish qoidalarini belgilaydi va
ularga rioya qilish ustidan nazoratni amalga oshiradi;
d) adliya organlari va muassasalari faoliyati sohasidagi qonun hujjatlarini
qo`llash bo`yicha xulosalar beradi;
8.3. Mamlakatimizda ro`yxatdan o`tkazilgan mahalliy, shuningdek chet el
nodavlat notijorat tashkilotlarining faoliyatida qonun hujjatlari talablariga
rioya etilishi ustidan tizimli monitoringni amalga oshirish sohasida:
nodavlat notijorat tashkilotlarini, shu jumladan, jamoat birlashmalari, diniy
tashkilotlar, siyosiy partiyalar, xalqaro va xorijiy nodavlat (nohukumat)
notijorat tashkilotlarining vakolatxonalari va filiallarini davlat ro`yxatidan
o`tkazadi;
o`zi tomonidan ro`yxatdan o`tkazilgan nodavlat notijorat tashkilotlarining
davlat reestrini yuritadi;
nodavlat notijorat tashkilotlari tomonidan qonun hujjatlariga, ustav
faoliyatiga, ta`sis hujjatlariga, qayta ro`yxatdan o`tkazish va tugatish
tartibiga rioya etilishi ustidan nazorat qiladi;
nodavlat notijorat tashkilotlariga ajratilgan mablag`lar, grantlar, boshqa
moliyaviy va moddiy resurslardan oqilona va maqsadli foydalanilishini
ta`minlash bo`yicha chora-tadbirlar ko`radi;
nodavlat notijorat tashkilotlari faoliyat ko`rsatishlarining tashkiliy-huquqiy
asoslarini, ularning ijtimoiy-iqtisodiy rivojlanish dasturlarini amalga
oshirishda, gumanitar muammolarni hal qilishda, mamlakat aholisining turli
qatlamlari huquqlari, erkinliklari va manfaatlarini himoyalashda faol
qatnashishini takomillashtirish bo`yicha takliflarni ishlab chiqadi;
qonun hujjatlarini buzayotgan va taqiqlangan faoliyat bilan shug`ullanayotgan
nodavlat notijorat tashkilotlarini aniqlash maqsadida davlat boshqaruvi
organlari, mahalliy davlat hokimiyati organlari, huquqni muhofaza qiluvchi
organlar bilan o`zaro hamkorlik qiladi;
nodavlat notijorat tashkilotlarining chet el fuqarolari bo`lgan xodimlarini,
shuningdek ularning qaramog`ida bo`lgan oila a`zolarini akkreditatsiyadan
o`tkazadi;
xalqaro va xorijiy nodavlat (nohukumat) notijorat tashkilotlarining
vakolatxonalari va filiallari tomonidan tadbirlar (konferentsiyalar, seminarlar,
treninglar, yig`ilishlar, aktsiyalar va shu kabilar) o`tkazilishini hamda ular
tomonidan bosma, audiovizual va boshqa materiallar tayyorlanishi va
tarqatilishini kelishadi;
nodavlat notijorat tashkilotlarining faoliyati haqida, shu jumladan, ajratilgan
mablag`lardan foydalanilishi haqidagi hisobotlarni qabul qiladi;
nodavlat notijorat tashkilotlari tomonidan qonun hujjatlari buzilganda,
ularning faoliyatini to`xtatib qo`yish yoki ularni tugatish to`g`risida
takliflar tayyorlaydi va belgilangan tartibda sudga ko`rib chiqish uchun
kiritadi;
siyosiy partiyalarning ustav faoliyatini moliyalashtirish uchun qonun
hujjatlarida belgilangan tartibda ajratilgan davlat mablag`larini ular
o`rtasida taqsimlaydi;
O`zbekiston Respublikasining Konstitutsiyasi, qonunlari va xalqaro
shartnomalarida mustahkamlangan inson huquqlari va erkinliklarini himoya
qilishni ta`minlash sohasida:
inson huquqlari sohasidagi qonun hujjatlarini doimiy ravishda tahlil qiladi va
uni takomillashtirish yuzasidan takliflar kiritadi;
davlat boshqaruvi organlari, mahalliy davlat hokimiyati organlari, huquqni
muhofaza qiluvchi organlar tomonidan O`zbekiston Respublikasining
Konstitutsiyasi, qonunlari va xalqaro shartnomalarida mustahkamlangan inson
huquqlari va erkinliklariga rioya etilishi ustidan nazoratni amalga oshiradi;
xalqaro tajribani o`rganadi va xalqaro-huquqiy normalarning O`zbekiston
Respublikasi qonunchiligiga implementatsiya qilish bo`yicha takliflar kiritadi;
fuqarolarning huquqiy ongi va huquqiy madaniyati darajasini oshirish, aholida
inson huquqlari va erkinliklariga hurmat ruhini, qonunga itoatkorlikni
shakllantirish bo`yicha chora-tadbirlarni ishlab chiqadi;
davlat organlarida inson huquqlari sohasidagi qonun hujjatlariga rioya
qilinishi holatini tahlil qiladi va umumlashtiradi hamda ularni yaxshilash
yuzasidan tegishli davlat organlariga takliflar kiritadi;
inson huquqlari va erkinliklarini himoya qilishda advokaturaning rolini
kuchaytirishga, fuqarolik jamiyati institutlarining rivojlanishiga hamda
ularning huquqiy asoslari mustahkamlanishiga ko`maklashadi;
O`zbekiston Respublikasi Oliy Majlisining Inson huquqlari bo`yicha vakili
(ombudsman) va Inson huquqlari bo`yicha O`zbekiston Respublikasi milliy markazi
bilan o`zaro hamkorlik qiladi, shu jumladan inson huquq va erkinliklariga rioya
qilinishi monitoringini amalga oshirish sohasida;
fuqarolarning o`z konstitutsiyaviy huquqlari va erkinliklari buzilishi
to`g`risidagi murojaatlarini xolisona va har tomonlama ko`rib chiqishini
ta`minlaydi, ular bo`yicha qonun hujjatlariga muvofiq choralar ko`radi;
Davlat organlari, jamoat tashkilotlarining huquqiy targ`ibot bo`yicha ishlarini
samarali muvofiqlashtirish sohasida:
huquqiy targ`ibot va huquqiy ta`limning ahvolini tahlil qiladi, ularni
yaxshilash bo`yicha takliflar ishlab chiqadi;
jamiyatda huquqiy ongni, huquqiy madaniyatni oshirish va qonuniylikni
mustahkamlashga qaratilgan huquqiy bilimlarning aholi o`rtasida targ`ib
qilinishini tashkil etadi;
huquq sohasidagi ta`lim ishlarining uslubiy jihatdan ta`minlanishini tashkil
etadi, huquqiy tarbiya va ta`limning zamonaviy shakllarini joriy etish bo`yicha
tavsiyalar ishlab chiqadi;
oliy va o`rta maxsus, kasb-hunar ta`limi muassasalarining talabalari va
o`quvchilari uchun yuridik darsliklar, o`quv qo`llanmalari, normativ-huquqiy
hujjatlar to`plamlari, shuningdek boshqa yuridik adabiyotlar nashr etish
rejalarini ishlab chiqadi va nashr etilishini tashkil etadi;
jamiyatni huquqiy axborot bilan ta`minlash tizimini takomillashtirish bo`yicha
dasturlar va tadbirlarni ishlab chiqadi va amalga oshiradi;
adliya organlari va muassasalari uchun huquqiy axborotni yig`ish, qayta ishlash
va tahlil qilishning dasturiy-texnik vositalari va texnologiyalari joriy
etilishini tashkil qiladi;
adliya organlari va muassasalarini zarur qonunchilik materiallari bilan ta`minlash
choralarini ko`radi;
O`zbekiston Respublikasi qonun hujjatlari ma`lumotlari milliy bazasini yaratish
va saqlashni tashkil qiladi, yuridik va jismoniy shaxslarning undan belgilangan
tartibda foydalanishini ta`minlaydi;
davlatlararo huquqiy axborotlar almashishni amalga oshiradi;
kodekslar va qonun hujjatlari to`plamlarining, shu jumladan, normativ-huquqiy
hujjatlarni e`lon qilishning rasmiy manbai hisoblangan «O`zbekiston
Respublikasi qonun hujjatlari to`plami», shuningdek O`zbekiston Respublikasi
Tashqi ishlar vazirligi bilan birgalikda «O`zbekiston Respublikasi xalqaro
shartnomalari to`plami»ning rasmiy nashr etilishini tashkil etadi;
tegishli davlat boshqaruvi organlari bilan birgalikda normativ-huquqiy
hujjatlarni e`lon qilish va tarqatish, qonun hujjatlari ma`lumotlarining
elektron bazasini yaratish qoidalarini belgilaydi, ularning ijro etilishini
ta`minlash chora-tadbirlarini ko`radi;
Sudlar faoliyatini moddiy-texnik va moliyaviy ta`minlash, shuningdek sud
hujjatlari va boshqa organlar hujjatlarini majburiy ijrosini ta`minlash
sohasida:
sud hujjatlari va boshqa organlar hujjatlarini majburiy ijrosini ta`minlaydi;
sudlar faoliyatini moddiy-texnik va moliyaviy ta`minlash bo`yicha belgilangan
tartibda chora-tadbirlarni amalga oshiradi va uning takomillashtirilishi
bo`yicha takliflar tayyorlaydi;
sudlarning binolarini qurish va ta`mirlashga ajratilgan mablag`lar samarali
o`zlashtirilishini ta`minlaydi va sudlarning faoliyati uchun tegishli
shart-sharoitlar yaratish bo`yicha chora-tadbirlar ko`radi;
sud`yalar va sud jarayonlarining xavfsizligini ta`minlash bo`yicha ishlarni
tashkil etadi;
sud`yalar va sudlar apparati xodimlarining mehnat sharoitlari, moddiy va
ijtimoiy ta`minotini yaxshilash bo`yicha takliflar ishlab chiqadi va tegishli
organlarga kiritadi;
Huquqiy xizmat ko`rsatishning davlat tomonidan tartibga solinishini amalga
oshirish sohasida:
a) notariat va fuqarolik holati dalolatnomalarini ro`yxatga olish faoliyatini
tashkil etish bo`yicha:
davlat notarial idoralarini tashkil etadi va tugatadi, notarius lavozimini
ta`sis etadi va tugatadi;
davlat notarial idoralari reestrini yuritadi;
notarius stajyori faoliyatini tashkil etish tartibini belgilaydi, O`zbekiston
Respublikasi Adliya vazirligi huzuridagi Oliy malaka komissiyasi va
Qoraqalpog`iston Respublikasi, adliya boshqarmalari huzuridagi malaka
komissiyalari to`g`risidagi nizomlarni tasdiqlaydi;
chet elda foydalanish uchun mo`ljallangan hujjatlardagi notariuslar imzosining
va ularning muhri ko`chirmasining haqiqiyligini tasdiqlaydi, notariat faoliyati
bilan bog`liq bo`lgan boshqa funktsiyalarni bajaradi;
O`zbekiston Respublikasining xalqaro shartnomalariga muvofiq tegishli rasmiy
hujjatlarga apostil` qo`yadi;
notarial ish yuritish qoidalarini, notariuslar tomonidan notarial harakatlarni
amalga oshirish tartibi to`g`risidagi yo`riqnomalarni, notarial harakatlar,
tasdiqlovchi yozuvlar va guvohnomalarni ro`yxatga olish reestrlari shaklini
tasdiqlaydi, O`zbekiston Respublikasining «Notariat to`g`risida»gi Qonunida
nazarda tutilgan boshqa vakolatlarni amalga oshiradi;
notariuslar tomonidan kasb majburiyatlarining, shu jumladan notarial ish
yurituv qoidalarining bajarilishi yuzasidan belgilangan tartibda nazoratni
amalga oshiradi, ularning ishini tahlil qiladi va umumlashtiradi;
davlat notarial idoralarini qat`iy hisobdagi gerbli (maxsus) blankalar bilan
ta`minlaydi;
fuqarolik holati dalolatnomalarini ro`yxatga olishni tashkil qiladi, FHDYo
organlari faoliyatiga rahbarlikni amalga oshiradi va ularni nazorat qiladi;
FHDYo organlarini tashkil qiladi, qayta tashkil qiladi va tugatadi, ularning
ishini tekshiradi, tahlil qiladi va umumlashtiradi;
FHDYo va notariat idoralari xodimlari tomonidan fuqarolarga huquqiy xizmat
ko`rsatish darajasini oshirish bo`yicha chora-tadbirlarni ko`radi;
fuqarolik holati dalolatnomalarini yozish blankalari namunalarini tasdiqlaydi;
FHDYo organlarini va O`zbekiston Respublikasining chet davlatlardagi konsullik
muassasalarini qat`iy hisobdagi gerbli guvohnomalar blankalari bilan
ta`minlaydi;
notariat va FHDYo organlari faoliyatini tartibga soluvchi normativ-huquqiy
hujjatlarni ishlab chiqadi va tasdiqlaydi, ushbu organlar uchun ko`rsatmalar va
uslubiy tushuntirishlar beradi, shuningdek O`zbekiston Respublikasi Moliya
vazirligi bilan kelishgan holda davlat notarial idoralarining notariuslari
tomonidan amalga oshiriladigan huquqiy va texnik tusdagi qo`shimcha harakatlar,
FHDYo organlari tomonidan jismoniy shaxslarga ko`rsatiladigan pulli xizmatlar
ro`yxatlarini, ushbu harakatlar amalga oshirilganligi va xizmatlar
ko`rsatilganligi uchun, shuningdek notarial arxivlar tomonidan yuridik va
jismoniy shaxslarga notarial tasdiqlangan hujjatlar dublikatlari, ro`yxatlardan
ko`chirmalar, ma`lumotnomalar va arxiv hujjatlarining nusxalari berilganligi
uchun to`lovlar miqdorlarini tasdiqlaydi;
b) advokatura va yuridik yordam tizimini rivojlantirish bo`yicha:
O`zbekiston Respublikasi Advokatlar palatasi va advokatlik tuzilmalarining
faoliyatida ko`maklashadi;
O`zbekiston Respublikasi Advokatlar palatasi bilan birgalikda malaka
komissiyalari vakolatlari va faoliyatini tashkil etish tartibini belgilaydi;
O`zbekiston Respublikasi Advokatlar palatasi bilan birgalikda O`zbekiston
Respublikasi Advokatlar palatasi huzuridagi Oliy malaka komissiyasi tarkibini
tasdiqlaydi;
advokatlarga litsenziyalar berishni va advokatlik tuzilmalarini (advokatlik
byurolari, advokatlik firmalari va advokatlik hay`atlari) davlat ro`yxatidan
o`tkazishni, shuningdek yuridik maslahatxonalarni hisobga qo`yishni amalga
oshiradi;
tegishli adliya organida davlat ro`yxatidan o`tgan (hisobga qo`yilgan)
advokatlik tuzilmalarida ishlayotgan advokatlarning Yig`ma davlat reestrini
yuritadi;
advokatlar malakasini oshirish bo`yicha tadbirlarni amalga oshirishga
ko`maklashadi;
O`zbekiston Respublikasi Advokatlar palatasi bilan kelishilgan holda advokatlik
tuzilmalarining statistika ma`lumotlarni taqdim qilish shakllarini tasdiqlaydi
va muddatlarini belgilaydi;
advokatlik guvohnomasining shaklini va uni berish tartibini tasdiqlaydi;
advokat tomonidan ishni olib borishga order shaklini tasdiqlaydi;
advokatlar tomonidan litsenziya talablari va shartlariga, shuningdek advokatlik
tuzilmalari tomonidan ta`sis hujjatlariga, ustav faoliyatiga, qayta ro`yxatdan
o`tkazish va tugatish tartibiga rioya qilishi ustidan nazoratni amalga oshiradi;
v) davlat va xo`jalik boshqaruvi organlari, mahalliy davlat hokimiyati
organlari, boshqa davlat tashkilotlarning yuridik xizmatini rivojlantirish
bo`yicha:
davlat va xo`jalik boshqaruvi organlari, mahalliy davlat hokimiyati organlari,
boshqa davlat tashkilotlarida huquqiy ishlarni muvofiqlashtirishni amalga
oshiradi, ularni yaxshilashga doir tavsiyalar ishlab chiqadi;
yuridik xizmatlar xodimlari va boshqa mansabdor shaxslar tomonidan yo`l
qo`yilgan yuridik xizmatlar faoliyatini tartibga soladigan aniqlangan qonun
hujjatlari talablari buzilishlarini bartaraf etishga yo`naltirilgan, shuningdek
aybdor shaxslarni qonun hujjatlarida nazarda tutilgan javobgarlikka tortish
bo`yicha o`z vakolati doirasida chora-tadbirlar ko`radi;
mahalliy davlat hokimiyati organlarining yuridik xizmati xodimlarini
tayinlashda qatnashadi;
davlat va xo`jalik boshqaruvi organlari, mahalliy davlat hokimiyati organlari,
boshqa davlat tashkilotlari yuridik xizmatlariga huquqiy ishlarga taalluqli
ko`rsatmalar beradi;
davlat va ho`jalik boshqaruvi organlari, mahalliy davlat hokimiyati organlari,
boshqa davlat tashkilotlari yuridik xizmatlari xodimlarini attestatsiyadan
o`tkazadi va attestatsiyadan o`tganligi to`g`risida guvohnoma beradi;
yuridik xizmatlar xodimlarining malakasini oshirishni tashkillashtiradi va
malaka oshirishni o`taganligi haqida sertifikat beradi;
yuridik xizmatlar xodimlarini hisobini yuritadi;
yuridik xizmatlarining ma`lumotlar bazasini tuzish va yuritish tartibini,
ma`lumotlar bazasiga kiritish uchun ma`lumot taqdim etish shakllari va muddatlarini
belgilaydi;
Tadbirkorlikni rivojlantirishning normativ-huquqiy bazasini takomillashtirish,
kichik biznes, xususiy tadbirkorlik, xorijiy investorlar va xorijiy
investitsiyalar ishtirokidagi korxonalarning huquqlari va qonuniy manfaatlari
ishonchli himoya qilinishini ta`minlash sohasida:
tadbirkorlikni huquqiy ta`minlash va rivojlantirishning samaradorligini
oshirishga, tadbirkorlik sub`ektlari, xorijiy investorlar va xorijiy
investitsiyalar ishtirokidagi korxonalarning huquqlari va qonuniy manfaatlarini
himoya qilishga qaratilgan kompleks tashkiliy-huquqiy chora-tadbirlarni ishlab
chiqadi va amalga oshiradi;
tadbirkorlik sub`ektlari, xorijiy investorlar va xorijiy investitsiyalar
ishtirokidagi korxonalar faoliyatini tartibga solish hamda ularni qo`llab-quvvatlash
bo`yicha qonun hujjatlariga rioya qilinishi ustidan nazoratni ta`minlaydi;
tadbirkorlik sub`ektlari, xorijiy investorlar va xorijiy investitsiyalar
ishtirokidagi korxonalarning huquqlarini himoya qilish, mikrofirmalar, kichik
korxonalar, xorijiy investorlar va xorijiy investitsiyalar ishtirokidagi
korxonalarni tashkil etish va samarali faoliyat ko`rsatishi uchun qulay huquqiy
va tashkiliy shart-sharoitlar yaratish bo`yicha qonun hujjatlarini qo`llash
amaliyotini o`rganadi, shuningdek uni takomillashtirish yuzasidan takliflar
kiritadi;
nazorat qiluvchi organlar tomonidan xo`jalik yurituvchi sub`ektlarning, shu
jumladan yakka tartibdagi tadbirkorlarning faoliyatini tekshirishlar
o`tkazilishining qonuniyligi ustidan nazoratni ta`minlaydi;
Tekshirishlarni ro`yxatga olish kitobining shakli va to`ldirish tartibini
tasdiqlaydi, tadbirkorlik sub`ektlari o`rtasida uning tarqatilishini
ta`minlaydi va uni to`ldirish tartibiga rioya qilinayotganligi bo`yicha
monitoring amalga oshiradi;
tadbirkorlik sub`ektlari, xorijiy investorlar va xorijiy investitsiyalar
ishtirokidagi korxonalarning buzilgan huquqlarini tiklash bo`yicha choralar
ko`radi;
davlat tuzilmalari, mahalliy davlat hokimiyati organlari, shuningdek ularning
mansabdor shaxslari tomonidan tadbirkorlik sub`ektlari, xorijiy investorlar va
xorijiy investitsiyalar ishtirokidagi korxonalar faoliyatiga noqonuniy
aralashish holatlarini tegishli ma`lumotlar bazasini shakllantirgan holda
aniqlaydi, o`rganadi va monitoringini amalga oshiradi;
tadbirkorlik sub`ektlari, xorijiy investorlar va xorijiy investitsiyalar
ishtirokidagi korxonalarning ularning huquqlari va qonuniy manfaatlari
buzilishi holatlari bo`yicha murojaatlarini ko`rib chiqadi, ko`rilgan
chora-tadbirlar to`g`risida ularni xabardor qiladi;
Shartnomaviy-huquqiy intizomni mustahkamlash sohasida:
xo`jalik yurituvchi sub`ektlarga shartnomalarni, eng avvalo qishloq xo`jaligi
ishlab chiqarishi sohasidagi xo`jalik shartnomalarini tuzishda va bajarishda
huquqiy yordam ko`rsatadi;
shartnomaviy-huquqiy intizomni mustahkamlash yuzasidan belgilangan tartibda
takliflar ishlab chiqadi va kiritadi;
xo`jalik yurituvchi sub`ektlar, eng avvalo, ularning mansabdor shaxslarini
shartnoma intizomini buzganligi uchun javobgarlikka tortish bo`yicha
belgilangan chora-tadbirlar qo`llanishi ustidan nazorat olib boradi;
xo`jalik yurituvchi sub`ektlar rahbarlarining shartnoma intizomiga rioya
qilishi bo`yicha mas`uliyatini oshirish yuzasidan ish olib boradi;
qishloq xo`jaligida shartnomalar tuzish va bajarishda xo`jalik yurituvchi
sub`ektlarning qonunchilikka rioya qilishi ustidan nazorat olib boradi;
Yuridik shaxslarni davlat ro`yxatidan o`tkazish, ularni tashkil etishda
qonunchilikka rioya qilinishini ta`minlash sohasida:
auditorlik tashkilotlarini, sug`urtalovchilar va sug`urta brokerlarini,
birjalarni, O`zbekiston Respublikasi Prezidenti va O`zbekiston Respublikasi
Hukumatining tegishli qarorlari bilan tashkil etiladigan xo`jalik boshqaruvi
organlarini, shuningdek xorijiy investitsiyalar ishtirokidagi korxonalarni,
soliq maslahatchilari tashkilotlarini, bozorlarni, lombardlarni va qonun
hujjatlarida nazarda tutilgan hollarda boshqa yuridik shaxslarni davlat
ro`yxatidan o`tkazadi;
yuridik shaxslarni davlat ro`yxatidan o`tkazishda qonuniylikka rioya
qilinishini ta`minlaydi;
o`zi tomonidan ro`yxatdan o`tkazilgan yuridik shaxslarning davlat reestrini
yuritadi;
moliya-xo`jalik faoliyatini amalga oshirmayotgan va o`z ustav fondlarini qonun
hujjatlarida belgilangan muddatlarda shakllantirmagan korxonalarni tugatish
bo`yicha belgilangan tartibda chora-tadbirlar ko`radi;
«bir darcha» tamoyili bo`yicha tadbirkorlik sub`ektlariga davlat
xizmatlarini ko`rsatishning, shu jumladan ro`yxatga olish, ruxsat berish va
litsenziyalash tartib-taomillarining qonun hujjatlarida belgilangan tartibini
murakkablashtiradigan turli shakllarini qo`llashga, shuningdek tadbirkorlik
sub`ektlariga to`sqinlik qiluvchi boshqa byurokratik to`siqlarga yo`l
qo`ymaslik maqsadida «bir darcha» tamoyili bo`yicha tadbirkorlik sub`ektlariga
davlat xizmatlarini ko`rsatadigan yagona markazlar faoliyatida qonuniylikni
ta`minlash ustidan nazoratni amalga oshiradi;
«bir darcha» tamoyili bo`yicha tadbirkorlik sub`ektlariga davlat
xizmatlarini ko`rsatadigan yagona markazlar faoliyatini muvofiqlashtiradi va
uslubiy yordam ko`rsatadi;
Xalqaro-huquqiy munosabatlar sohasida O`zbekiston Respublikasining
manfaatlarini samarali huquqiy himoya qilishni ta`minlash sohasida:
belgilangan tartibda O`zbekiston Respublikasining xalqaro shartnomalarini
tuzish bo`yicha takliflarni kelishadi, O`zbekiston Respublikasining xalqaro
shartnomalarini tayyorlash va ijro etishda ishtirok etadi;
O`zbekiston Respublikasining huquqiy yordam ko`rsatish to`g`risidagi xalqaro
shartnomalarini tayyorlash, tuzish va bajarish haqida belgilangan tartibda
takliflar taqdim etadi;
O`zbekiston Respublikasi tomonlardan biri hisoblanadigan xalqaro-huquqiy
hujjatlar, shu jumladan O`zbekiston Respublikasi Hukumati kafolati ostida
tuzilgan qarz va kredit shartnomalari bo`yicha yuridik xulosalar beradi;
xalqaro shartnomalar loyihalarini huquqiy ekspertizadan o`tkazadi;
o`z vakolatlari doirasida boshqa davlatlarning tegishli organlari, shuningdek
xalqaro tashkilotlar bilan hamkorlik to`g`risida shartnomalar tuzadi;
xalqaro-huquqiy axborot masalalari bo`yicha ma`lumotlar bankini tashkil etadi;
o`z vakolatlari doirasida xorijiy davlatlarda O`zbekiston Respublikasi va uning
fuqarolarining huquqlari va qonuniy manfaatlarini himoya qilishni ta`minlaydi;
xorijiy davlatlar sudlarida va xalqaro arbitrajlarda tomonlardan biri
O`zbekiston Respublikasi bo`lgan nizolar ko`rib chiqilayotganda vakillik qiladi;
O`zbekiston Respublikasi Prezidenti va eks-Prezidentining huquqlarini va
qonuniy manfaatlarini huquqiy, shu jumladan sudda himoya qilishni amalga
oshiradi;
Zamonaviy talablarni hamda davlat va jamiyat qurilishi sohasidagi
demokratlashtirish jarayonlarini hisobga olgan holda huquqshunos kadrlarni
tayyorlash, qayta tayyorlash va ularning malakasini oshirish faoliyatini
nazorat qilish va muvofiqlashtirish sohasida:
davlat organlarining yuridik kadrlarga bo`lgan ehtiyojini aniqlaydi, ularni
Toshkent davlat yuridik universitetida, Toshkent yuridik kollejida, Toshkent
davlat yuridik universiteti huzuridagi akademik litseyda va Vazirlik tizimining
boshqa ta`lim muassasalarida tayyorlash ishlarini tashkil etadi va rahbarlik
qiladi;
huquqshunos kadrlarni tayyorlash, qayta tayyorlash va malakasini oshirishni
amalga oshiruvchi ta`lim muassasalarini akkreditatsiya qilishda, ularning
pedagog va ilmiy xodimlarini attestatsiyadan o`tkazishda ishtirok etadi;
zamonaviy talablar hamda davlat va jamiyat qurilishi sohasidagi
demokratlashtirish jarayonlarini, standartlarni hisobga olgan holda huquqshunos
kadrlarni tayyorlash, qayta tayyorlash va malakasini oshirishni tashkil etadi;
kadrlar ishini, huquqshunoslar tayyorlash, qayta tayyorlash va malakasini
oshirish tizimini takomillashtirish bo`yicha takliflar ishlab chiqadi;
adliya organlari va muassasalarining kadrlar zaxirasini yaratadi, ularni
tayyorlash va stajirovkadan o`tishini tashkil etadi, tanlashni amalga oshiradi
va belgilangan tartibda joy-joyiga qo`yishda qatnashadi, ularni qayta
tayyorlashni tashkil etadi;
Fuqarolar va tashkilotlarning murojaatlarini ko`rib chiqish sohasida:
adliya organlari va muassasalari xodimlarining noqonuniy harakatlari ustidan
fuqarolarning shikoyat va arizalarini ko`rib chiqadi, ushbu masalalar bo`yicha
shikoyat va arizalarning har tomonlama xolisona ko`rib chiqilishini ta`minlaydi;
qonunchilikning buzilishi holatlari yuzasidan tushgan shikoyatlar bo`yicha
zarur hollarda joylarda mutasaddi tashkilotlar va mutaxassislar bilan
birgalikda tekshirish o`tkazgan holda adolatli qarorlar qabul qilinishini
ta`minlaydi;
adliya organlari va muassasalarining shikoyat va arizalarni ko`rib chiqish
bilan bog`liq faoliyatini o`rganadi, bu yo`nalishdagi ishlarni
takomillashtirish bo`yicha takliflarni umumlashtiradi va kiritadi;
Huquqiy statistika sohasida:
davlat organlari va boshqa organlardan olingan huquqiy statistika
ma`lumotlarini umumlashtiradi va tahlil qiladi;
adliya organlari va muassasalarida statistika hisoboti va birlamchi hisobga
olish hujjatlari shakllarini ishlab chiqadi;
advokatura faoliyati to`g`risidagi statistika ma`lumotlarini o`rganadi;
fuqarolik holati dalolatnomalari va notarial harakatlarni ro`yxatga olish,
shuningdek adliya organlari va muassasalari faoliyatining boshqa yo`nalishlari
bo`yicha statistikasini yuritadi;
doimiy faoliyat ko`rsatuvchi hakamlik sudlari hisobini ro`yxatdan o`tkazish va
muvaqqat hakamlik sudlarini hisobga olishni amalga oshiradi;
Adliya organlari va muassasalarini moliyalashtirish va moddiy-texnik
ta`minlashni amalga oshirish sohasida:
adliya organlari va muassasalari xodimlarining moddiy va ijtimoiy ta`minoti
to`g`risidagi takliflarni ishlab chiqadi;
adliya organlari va muassasalarini moddiy-texnik ta`minlashni tashkil etadi,
adliya organlari va muassasalari binolarini, shu jumladan davlat notarial
idoralari, FHDYo organlari, sud ijrochilari bo`limlarini kapital qurish va
ta`mirlash choralarini ko`radi, mahalliy davlat hokimiyati organlari va
O`zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasiga tegishli takliflar kiritadi;
adliya organlari va muassasalarini belgilangan tartibda moliyalashtirishni
amalga oshiradi, adliya organlari va muassasalarida buxgalteriya hisobi va
hisobotini tashkil etadi va nazorat qiladi;
adliya organlari va muassasalarining moliyaviy-xo`jalik faoliyati yuzasidan
nazoratni amalga oshiradi;
Sud-ekspert, ilmiy va ta`lim muassasalarini rivojlantirish sohasida::
huquqiy fanlarni rivojlantirish choralarini ko`radi, sud ekspertizasi sohasida
ilmiy-tadqiqot, ekspertlik ishlarini tashkil etadi;
O`zbekiston Respublikasi davlat sud-ekspert muassasalari faoliyatini
muvofiqlashtiradi va unga ilmiy-uslubiy rahbarlikni amalga oshiradi, shuningdek
Sud ekspertizasi muammolari bo`yicha kengashni boshqaradi;
X. Sulaymonova nomidagi Respublika sud ekspertiza markazi, Respublika yuristlar
malakasini oshirish markazi, Toshkent davlat yuridik universiteti, Toshkent
yuridik kolleji va boshqa adliya muassasalari faoliyatiga rahbarlikni amalga
oshiradi;
Vazirlik ӯziga yuklatilgan vazifa va funktsiyalarni bevosita, shuningdek adliya
organlari va muassasalari orqali amalga oshiradi.